2014-12-18

FÖRVIRRAD

Det har varit ytterligare en grå och halvblöt dag, med flera plusgrader. Inte mig emot, längtar ju inte det minsta efter snö och halka, som bekant.

Däremot älskar jag småfåglar och idag blev jag milt sagt förvirrad. För ni anar inte vilken konsert det var i vårt buskage! Det var ett otroligt, flerstämmigt kvitter, så för ett ögonblick trodde jag nästan att jag kommit med på en tidsresa, fram till våren... Tror inte att jag någonsin varit med om något liknande i slutet av december.

Sångarna var glada och de var många. En del flög iväg och sången tvärstannade, när jag kom lite väl nära i deras tycke, men ganska många ville vara med på bild. Jag räknade till 6 - 7 olika arter, plus mästersångaren koltrasten som satt på marken och tog vara på sådant som ramlade ner från de rikas bord...

Jag ler fortfarande och känner mig varm inombords. I morgon ska jag nog gå och tala med änderna vid ån.

PS. Hade liknande bild häromdagen, men denna gång lyckades jag fånga fler fåglar. Hur många hittar du?   ;)


2 kommentarer:

  1. Jag ser många fåglar, fingrarna räcker dock inte till så precis hur många dom är vet jag inte ;-)

    Vi har Putte på terrassen, ibland med damsällskap. En gråsparv (med fru) alltså. Om inte Anders är snabb med frukosten så klagar han högljutt ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte heller det exakta antalet, men minns fortfarande kvittret, för det var så underbart.

      Hoppas att Anders är snabb, klart att Putte med fru ska vara mätta!

      Radera

Tack för din kommentar!