2014-11-26

STILLA FLYTER HUSKVARNAÅN...

Fick en  märklig koppling till Michail Sjolochovs storslagna "Stilla flyter Don" under min halvmörka och dito blöta promenad utmed Huskvarnaån alldeles nyss. Det var förstås enbart en ordassociation, eftersom "Stilla flyter Huskvarnaån" inte alls låter lika klassiskt välklingande. Efter gårdagens sol och sköna väder härskar alltså mörkret igen idag, vilket möjligen ändå kunde kopplas ihop till det inte så enkla livet i kosacksamhällets sönderfall, livet i armén, steppen och revolutionen i början av 1900-talet.

Tror bestämt att jag ska läsa boken på nytt, förresten. Den var klart läsvärd.



6 kommentarer:

  1. Liknande väder här men jag har ingen å i närheten som ger några associationer dock ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att jobbet flyter bra, det måste räknas också.

      Radera
  2. Ja, om jag inte hade fotona från igår skulle man tro att man drömt. Idag har dimman lägrat sig över Mogata och jag förstår precis hur jobbigt det måste ha varit för dem därborta i Lützen om man nu ska tala om associationer...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vädret växlar så fort, så man kan undra, om jag bor kvar i samma stad. Det har varit viktigt att ha alla möjliga sorters kläder framme.

      Får se vad det är för väder vi vaknar till i morgon...

      Kram och god natt!

      Radera
  3. Stilla flyter Don står här i bokhyllan och väntar och väntar. Undrar om jag någonsin...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas jag gav dig inspiration för att ta dig an den. Den kommer att fånga dig, tror jag.

      Radera

Tack för din kommentar!