2014-03-05

I mystikens grepp


När vårsolen tittar fram, kan den trolla fram lite vad som helst. Den väcker inte bara vårblommorna ur vintervilan och gör fåglarna så där kvittrande vårgalna, utan den förvandlar även oss människor till ett bidande töcken. Många av oss nordbor bär ju inom oss en djupt liggande dröm om en evig vår och den behöver inte mycket retning för att vakna till. 

Helt plötsligt har man bara det där halvfåniga leendet på läpparna och ur strupen hörs någon nostalgisk strof - med eller utan melodi - som man trodde sig ha glömt för länge sedan. 

Och glädjen den dansar bland blommor och strå.

Men åren de komma och åren de gå...


De lätta stegen trippar stigen fram och det härskande bruna har helt plötsligt fått ett nästan magiskt lyster som lekfullt kittlar hudens vinterbleka porer. Solen speglar sig i trädtoppar och vattendrag och jag själv kisar med den ystra blicken. Lyfter sökande upp hakan, som en snofsig fröken från en gammal herrgårdsroman. Självmedveten och grann.

Jag vänder på och leker med tankar och bilder, men hur jag än gör, är jag i mystikens grepp. Gärna, ska sägas.


17 kommentarer:

  1. Härlig bild, även uppochner. Roligt att du skriver ibland, jag har totalt missat flera inlägg fast jag följer dej genom Bloglovin. Konstigt att jag inte fått uppdateringarna. Men nu såg jag på FB att du hade skrivit.
    Vårkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Anna... Ja, jag skriver ibland, men inspirationen har varit lite si och så en längre tid. Då blir det att jag missar även bloggar som jag brukar - och tycker om - att följa. Har också Bloglovin, men kikar man inte in där varje dag, blir det för mycket... och då missar man i alla fall.

      Vårkram tillbaka!

      Radera
  2. Ljuvliga bilder! Trolska, drömlika, poetiska, precis som du är Aila. Alla årstider återger din penna poesi:)
    Tack för det!
    Nu är vi på väg in i den årstid som vi alla får fnatt av mera eller mindre
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, fina Karin... Med de poetiska orden är det väl som det är, men i sinnet finns det poesi. :)
      Kram tillbaka!

      Radera
  3. En bild som gör sig såväl upp som ner! Ett vackert motiv på många vis :-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blev lite spännande med en sol som nästan tog andan ur mig. när det spelade sig i vattnet.

      Kram!

      Radera
  4. Åh, vilka underbara bilder. Rena magin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar dem... Magi är kul :)

      Radera
  5. Vilka gudomliga bilder - helt magiska! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, vet ju att Ama tycker om det magiska i livet.

      Radera
  6. Så trolskt vackert både upp och ner!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  7. Med ett förtrollat grepp om min livliga fantasi tar du mig bort till dina fina ställen som jag annars inte skulle fått se.
    Tusen tack för en magisk promenad eller vi kanske svävade fram!

    Önskar dig en magisk fortsättning på dagen!

    Kram

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har vi det trevligt på våra magiska möten? :)

      Kramar!

      Radera
  8. Så himla tjusiga bilder och massor av mystik i dem!

    SvaraRadera
  9. En del saker blir tydligare om man vrider och vänder på dem!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!