2013-10-29

Inte utan min kamera...

Det visade sig att SMHI och kvällstidningarna skrämde upp oss alldeles i onödan med sina kraftiga stormvarningar, för den ilskna Simone fann - turligt nog - oss här i Södra Vätterbygden alldeles för mesiga och ointressanta för att slösa energi på. Det regnade, men vindarna verkade rätt beskedliga.

Eller..?

Den ordningsamma människa som jag är, så bestämde jag mig för att själv ta reda på hur det egentligen var med den där stormen. Kameran skulle med, för här skulle det dokumenteras.

Jag behövde faktiskt inte gå särskilt långt förrän jag upptäckte det första stormoffret: En fullkomligt oskyldig ICA-kasse hade fått rädda sig i ett träd och lyste nu där i konkurrens med några färggranna löv.


Lite lagom uppmuntrad promenerade jag nu vidare ner till Vätterstranden, förvissad om att det säkert skulle gå att hitta fler stormoffer.

Där på stranden var det mycket vackert, sjövattnet lyste i ovanligt mångskiftande kulörer och en grupp pigga ungdomar höll på med uppvärmning inför sin löpträning.


Jag gick fram och tillbaka en stund, kände till och med lite på vattnet och pratade sedan några ord med änder som kom kvackande och ville tigga. De fick nöja sig med beskedet att det faktiskt fortfarande finns gott om andmat i naturen, men fick löftet att jag kommer tillbaka när det blivit snö och kyla.

Sedan promenerade jag vidare. Jag behövde inte gå så långt förrän jag fick ytterligare bevis på att Simone åtminstone viftat lite med ett lillfinger hitåt, för jag såg hur ett kalt träd brutalt knäckts av i vinden.


Då något ytterligare inte finns att rapportera i stormjakten, sätter jag härmed punkt för detta inlägg.  :)


15 kommentarer:

  1. Där ser man, ni gick inte helt oskadda ur det här ovädret, men är det inte värre en en ICA-kasse som kommit på avvägar och en och annan knäckt gren får det väl gå an. Här såg jag just på helagotland.se att det ännu är 330 hushåll som är utan ström, så det måste ha blåst värre hos oss.
    Ha en skön tisdagskväll!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt lokalnyheterna hade vi ingen storm alls, så det var därför jag ville göra en egen undersökning. :)

      Kram

      Radera
  2. Underbara bilder. Redigerade men hur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, bilderna är faktiskt nästan naturliga... körde bara lite försiktigt med kurvor i PS.

      Radera
    2. Saknar Vättern och utsikten över sjön

      Radera
    3. Annarkia: Det förstår jag verkligen! Vättern har så många olika ansikten. Igår var den en härlig blandning av grönt och blått. Ska strax iväg och se efter hur den ser ut idag. :)

      Radera
  3. Jag brukar misstänka att det är överdrivna farhågor men denna gång blev det verkligen orkan. Fast tack och lov så klarade vi oss bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis, trevligt att höra! Tänkte faktiskt på dig när jag såg hur det verkade vara i dina trakter.

      Radera
  4. Tack, för de fina fotona! Det är mycket vackert där du bor :-)

    Önskar dig en god natt!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det vackert här, känner mig underbart gynnad under mina många promenader ute i naturen.

      Kram

      Radera
  5. Det var inte så lätt att hitta kommentarsfältet ;-) Men jag lyckades till slut. Tur för oss att Simone blev överdriven. Storm är verkligen äckligt för den som bor i skogen. Nu fick vi inte minsta vindpust här och du verkar också sluppit eländet. Man tycker synd om dem som fick bortåt orkanvindar, det måste vara otrevligt.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att du var envis och hittade kommentarslänken. :)

      Storm i skogen är ingen hit, så jag förstår verkligen din oro. Vi får hoppas att det är färdigstormat nu, inget vi vill ha.

      Härlig onsdag!

      Radera
  6. Oooo... Det var häftiga skador det... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, icke sant.... men jag hittade dem! :)

      Radera
  7. Underbart vackra bilder! I synnerhet den med plastpåsen. Om jag skulle måla en tavla med motivet skulle jag ta bort den :-).
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!