2012-10-30

Det bara händer

Vad sägs om lite poesi så här när kvällarna blivit så mörka och tankar och drömmar sliter i oss och styr åt alla möjliga håll? Kanske lever vi i längtan, till såväl dåtid som framtid, men lever gör vi nu.

En dikt behöver inte följa någon form. Den, liksom tanke och känsla, är fri. Det finns inte facit på "bra dikt" någonstans.

Själv tycker jag att varje dikt som föds ur våra känslor och tankar är en fin dikt.


Det bara händer:
Två  sökande stigar möts en dag
i livets snåriga villervalla
och så bildar de ett stråk.
Ingenting kan stoppa det som sker.
Ingenting, ingenting!
ingenting annat finns.
Inte just då!

Det bara händer:
Ett stråk delar sig itu en dag
i livets snåriga villervalla
och så bildar det två stigar.
Ingenting kan stoppa det som sker.
Ingenting, ingenting!
Ingenting annat finns kvar.
Det som fanns, fanns då!

© Aila


14 kommentarer:

  1. Så vackert!

    Nog är det underligt, min mamma skrev dikter, någonting som vi inte upptäckte förrän efter hennes död, då vi hittade en rad fina och tänkvärda alster i en skrivbok.

    Nog är det märkligt att en människa som man tycker sig ha en nära relation till döljer en sådan hemlighet.

    Men det är nog så att vi alla har ett hemligt rum!

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, Ingrid. Jag skriver inte särskilt vackert, men gillar att skriva små dikter ibland.

      Vilken skatt ni hittade i din mammas skrivbok! Hon tyckte säkert inte att de var så märkvärdiga, så hon talade inte om dem. Bloggar fanns inte på den tiden. :)

      Kram

      Radera
  2. Tack för din fina dikt! Läser varje dag en dikt ur boken "De Bästa Svenska Dikterna" av Jan Olov Ullen, med mycket bra kommentarer, om än något PK. Diktare hade visioner förr, vilket få människor idag har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar också att läsa dikter, även att skriva ibland.

      Jag tror inte att människorna i grunden är så mycket annorlunda idag än under tidigare generationer. Många tankar och känslor är desamma.

      Radera
  3. En så otroligt fin dikt du skrivit. !!
    jag har skrivit en hel del dikter förr....kanske ska försöka skriva igen
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Det var vänligt sagt.

      Tycker absolut att du ska skriva dikter, det är kul... och de kan ju vara nästan hur som helst.

      Radera
  4. Verkligen en underbar dikt - och tänkvärd. Kommer nog att ha den med mig nästa gång jag är ute och går :-).
    Kram

    SvaraRadera
  5. God kväll ( natt ) kära Ailas!

    Den satt...dikten! Kanonbra formulerat :-) Skuggfotot är perfekt som illustration, tycker i alla fall jag.
    För visst är en del relationer just så som du beskriver. På väg åt samma håll men med stigande ålder eller kunskap så utvecklas man ju och kanske åt olika håll.
    Får man glädjas åt det som var bra just då och vandra vidare.
    Klokord som gäller alla situationer.
    Vänskapsband mellan länder som bryts eller politisk åsikt som ändras o.s.v.
    Många tolkningar hittar jag men timmen är sen ( som vanligt) så nu SKA jag uppsöka sängen ;-)

    Jag hade en gång i forntiden en hemsida med rubriken "tankar på pränt" och där skaldade jag så det osade hett men Nobelpriset uteblev så jag la ner den sidan ;-)
    Ack ja, inte lätt att vara missförstådd bohem eller häxa...att inte vara stöpt i samma form...hemska tanke ;-)
    Numer läser jag andras dikter i bokform i stället och det går bra det med.

    Nattiskramar, Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Agneta!
      Tack så mycket. Det är givetvis läsarna som gör dikten, inte författarinnan själv.
      Du får återuppta diktandet, tycker jag. Så bra som pensionerna är, så behövs det inget Nobelpris, utan vi kan helt och hållet ägna oss åt att ha det kul. :)

      Kram tillbaka!

      Radera
  6. En dikt är sällan fel. Tvärtom för du kan!

    Trevlig fredagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan och kan... det finns ju inga facit, så alla kan!

      Radera

Tack för din kommentar!