2012-09-13

På jakt efter hösttecken

Ett pålitligt hösttecken är att många nya aktiviteter startar och vissa gamla börjar igen efter sommaruppehållet. För min del startade vi i går vår bokcirkel och det var riktigt trevligt att träffas igen.

Jag vill passa på att skryta lite och tala om att jag faktiskt promenerade ända ner till Jönköpings centrum och även en bit tillbaka. Det blev en ganska lång sträcka totalt, så jag var riktigt stolt. Låt vara att jag idag varit lite öm i benen och följaktligen inte alls lika aktiv.

När jag tänker efter, så bör jag kanske använda ordet strosa i stället för promenera. Som så ofta, hade jag nämligen kameran med och det blev en och annan avstickare "ut i geografin", för jag hade nämligen bestämt mig för att iaktta och dokumentera hösttecken.

Jag såg fortfarande många blommande oaser, men också mogna nyponfrukter och blad som börjat skifta färg i träden eller rent av redan ramlat ner på marken.

Hösten är alltså på gång, men ännu finns det sommarkänsla kvar!


21 kommentarer:

  1. Fina bilder, en härlig blandning av sommar och höst. Nyponen ser fina ut, de är ju så hälsosamma också. Tänker varje år att jag skall plocka och torka till vintern, men det blir aldrig av. Lite jobbigt att torka och rensa dem, men det är säkert värt mödan. C-vitamin är bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade ett bra recept på nyponmarmelad, men har tappat det. Har några nypon i trädgården, så får väl åtminstone äta upp dem.

      Radera
  2. Det blev en trevlig stund på Johans även om det inte blev så mycket "bok"
    /Christina

    SvaraRadera
  3. Just att olika aktiviteter startar igen tycker jag är höstens starkaste sida!

    Trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt!

      Njut av din fredag.

      Radera
  4. Här startar också kurser upp och andra sammankomster som alltid är det första tecknet på höst. Ja,skolorna börjar också förstås.
    Först trodde jag att du hade varit utrikes och tagit bilder. Fotona ser nästan exotiska ut.
    Ha det gott tillsammans med liten och småplättarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går att ta nästan småexotiska bilder här, med lite tur. :)

      Farmors plättar var goda, men frågan är om inte hallonen var ännu godare.

      Radera
  5. Jag gillar ju inte hösten något vidare, men ändå är det en viss trygghet i när det stressiga sommaren är slut och allt återgår till gamla invanda rutiner igen.

    Något som jag också gillar med hösten är ju alla de vackra höstblommorna och höstfärgerna på träd och buskar.

    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hösten kan vara väldigt vacker och soliga fina höstdagar älskar jag, bara jag lyckas förtränga det som kommer sedan... Vintern kan också vara vacker, men det vore en lögn att säga att jag gillar den.

      Kram


      Radera
  6. Skaffa stegmätare, då blir man peppad till längre promenader. I alla fall blir jag det :-)

    sv: Hmm... Dom tidigare morgonbilderna hittade jag i Anders smartphone. Jag tycker jag är ett smart fån jag med som får se den fina soluppgången utan att behöva gå ut!
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har stegmätare faktiskt, fast denna gång glömde jag den hemma. Lite synd, onekligen... när jag nu råkade vara riktigt duktig. Det händer inte varje dag. :)

      Haha, jag visste! *smile*

      Radera
  7. Hej, Ailas!
    Vackra foton som liknar sommar, den som uteblev i stort sett. Men jag gillar hösten bra, vackra färger både ute och inne bara det kunde sluta regna så förbaskat. I morse var det ett skyfall utan dess like här och det börjar bli tröttsamt nu med allt vatten. Så skiner solen efter det och fönstren blir ju så smutsiga...!
    Nåja varje årstid har ju sin charm.
    Trevlig helg på dig vännen!
    Kram, Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, det går fortfarande att ta sommarbilder, bara man anstränger sig lite. Sedan är faktiskt hösten riktigt vacker, bara man slipper regnet.

      Idag har det regnat en del även här, men nog inte så mycket som hos dig.

      Varm kram tillbaka!

      Radera
  8. Idag har det verkligen varit sommar och MM tog några vackra bilder från får lilla park i Söderköping som jag kanske får låna. Jag strosar också ibland - i synnerhet när jag har kameran med mig. Då blir det inte mycket motion men massor av frisk luft i stället.

    Jag älskar hösten när allt är som vanligt igen och saker och ting fungerar. I synnerhet september brukar vara en härlig månad. Om det regnar är jag bara tacksam eftersom jag slipper vattna de blommor som överlevt i fönsterlådorna och blomurnorna.
    Ha en fortsatt skön helg!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får hålla utkik efter nya bilder hos dig. Känner inte Söderköping särskilt väl, så det vore trevligt.

      Hösten är jättefin, när det visar sin sköna sida. Hoppas att vi får många sköna, vackra höstdagar. Det förtjänar vi!
      Kram tillbaka

      Radera
  9. Igår åkte min vinterjacka fram, tänkte först trotsa vädret men jag vet hur jobbigt det är att frysa.
    Hoppas du fått gosa barnbarn och att din svärdotter fått vila upp sig.

    Fina bilder!
    ..och om nu hösten måste komma så vill jag också ha många fina sköna höstdagar :-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu har jag inte plockat fram tjockare kläder. Undviker att gå ut, om det är för ruggigt. :)

      Vädret håller på att bestämma sig här... det är lite soldis, men molnen ilar på himlen. Ska försöka mig på en promenad i alla fall.

      Kram

      Radera
  10. Du har hittat vackra hösttecken! Detta är min favvoårstid, mycket i skogen, lugnt och skönt och rutiner igen. Passar mig bra. Inte fel heller att vi fått en fin höst i år med rätt mycket solsken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, än finns det rikligt med blommor, både i trädgårdar och parker, även vid vägkanter.

      Fin höstdag idag, bara att njuta... och strax kommer barnbarnen hit. Den lille för första gången. Mys!

      Radera
  11. Här behöver man inte leta. Det känns att det är höst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Igår regnade det, men idag har det varit en riktigt skön dag. Nästan sommar.

      Radera

Tack för din kommentar!