2012-05-30

Förvirrad hjärna mot dumväggen

Det här kommer att vara det rörigaste inlägget jag någonsin skrivit! Det ska nämligen handla om min stora förvirring angående den rådande ekonomiska situationen.

Nu är det så, att en sådan som jag bör egentligen inte ens tänka ordet ekonomi, utan vara glad så länge det finns några korvören kvar på kontot. Men, har jag nu ändå börjat, skall jag faktiskt fullborda detta ekonomiska inlägg.

Hur är det, är det bara jag som inte riktigt hänger med i alla turerna? Om inte, så skriv gärna en upplysande sammanfattning i en kort kommentar och försök bilda mig. Jag är alltså ohjälpligt vilse, yr av den ryckiga färden upp och ner och fram och tillbaka i den lynniga ekonomiska karusellen och jag blöder ymnigt efter att ha slagit i mitt arma huvud stenhårt i dumväggens hånande spikar varje gång jag råkat öppna en nyhetssida.

Vem ska jag kunna lita på? Vill man enbart förvilla mig?

Ena dagen är det kris på alla fronter, allt fler euroländer drar hela världen med sig till djupet, inklusive Sverige och nästa dag spås vi inte ha råd med pensioner, utan folket skall i princip ramla ihop vid ättestupan, på sin sista färd hem från arbetet. Så stramas det åt i viktiga samhälleliga verksamheter, gång efter annan. Det är stor kris för aktiespararna, detaljhandeln och många fler. Kina hit och dit, positivt som negativt, Schweiz alltid positivt, investeringar, konkurser. Chefer kommer och chefer går. Fallskärmar består. Borg ler, Borg stramar åt. Borg säger ingenting.

Idag bidrar Statistiska Centralbyrån ytterligare till förvirringen genom att påvisa hur Sveriges BNP vuxit med 1,5 % under första kvartalet, jämfört med samma period förra året. Ni minns väl hur Borg & Co förra året firade triumfer ute i Europa som ekonomiska förebilder? Nu har vi alltså ännu bättre tillväxt? Bättre än väntat, skriver tidningarna och - som sagt - jag hänger inte med. För nu handlar det om "bred uppgång. Exporten, investeringarna och konsumtionen  ökar. Bra besked från svenska ekonomin".

Eller? För i nästa rubrik skriver man om gungande börser i Stockholm som världen över, återkommer till Spanien, Grekland, neddragningar... ja, ni vet. Sedan blandar man trendigt i alla floppiga Facebookmiljarderna som hastigt försvunnit också. En kryllande, färggrann soppa, förvisso.

Ja, jag är verkligen inte kvinna till att förstå och är inte ens säker på att det beror på att jag är kvinna.  :)

Förstår du, man eller kvinna?


DN 2 3 4 5 SvD 2 3 I

15 kommentarer:

  1. Nej, det gör jag inte! Jag undrar om någon förstår fullt ut för då skulle jag uppskatta en klar och redig förklaring!

    Fortsatt trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så bra, då är vi åtminstone två som inget begriper. Jag tycker nog att rapporteringarna borde vara lite stadigare och inte växla mellan avgrund och skryt i så stor omfattning som sker.

      Radera
  2. Den amerikanske nobelpristagaren och ekonomen Milton Friedman sade i ett yttrande år 2001 att han gav EU 10 år, sedan skulle det spricka. Länderna är för olika helt enkelt.( Han använde ordet disparata, vilket är samma sak) Det verkar som om han skulle få rätt. Länder som Grekland bluffade sig in med falska budgetsiffror och levde sen totalt över sina tillgångar med stöd av euron, t,ex pension vid 55 års ålder! Politikerna överbjöd varandra för att samla röster. Lägg därtill korruptionen och du har soppan färdig! Spanien har ju haft en fastighetsballong som spruckit och Italien har en utbredd korruption, det är väl de främsta bekymren. Dessutom blir ju befolkningen mera van vid hög standard, det är farligt gentemot länder som Kina och andra asiatiska länder som fortfarande är "hungriga" Hoppas gamla Europa klarar sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klarar sig gör väl Europa, men frågan är kanske på vilket sätt? Att Grekland med flera länder slirar ordentligt, vet vi... men, hur är det med Sverige? Varför förekommer det så många totalt olika skriverier i pressen? Å ena dagen si, nästa så... Det verkar som om journalisterna kastar tärning innan de sätter i gång och skriver!

      Radera
  3. Hejsan, Ailas!

    Det är inte meningen att vi ska förstå, kvinna som man! Tänk om vi inser att det går åt skogen?? Hemska tanke om vi opponerade oss då. Nä, bättre med lite variationer likt de du så bra beskriver.

    Om journalister/media tycker jag inte, då dom skriver det som säljer för ögonblicket.
    Det pågår så mycket bakom kulisserna så om vi fick veta sanningen skulle vi säkert jogga snabbt som attan till ättestupan.

    Att förvilla är de flesta bra på och sanningen om ekonomin är det nog inte meningen att vi "vanliga dödliga" ska bry oss om.
    Man ger folket en liten smula då o då för att hålla humöret uppe och herr Borg börjar bli lite mer "svajig" nu än tidigare.

    Nä,låt de stora "grabbarna" leka med våra pengar och ägna dig åt viktigare ting som kvinna. Se till att öka befolkningen så att Homo sapiens lever vidare och ägna dig åt trivialiteter som att uppfostra barn,städa, tvätta,laga vettig mat,vara sjukvårdare åt barnen under hela uppväxten, ta hand om familjens ekonomi och lite annat strunt som att förvärvsarbeta vid sidan om bl.a.

    Klipp på börsen överlåtes likson höga bonusar till de som KAN allt om ekonomins upp o nedgång världen över.

    Kvinnas lott verkar inte ha förändrats sååå himla mycket när man tänker efter riktigt noga.

    Vi är lika korrupta och förljugna i Sverige som i andra länder men tycks inte ha den uppfattningen av någon underlig anledning.
    Har vi blivit "itutade" att vi är ärlighetens land?

    Jag ids inte förstå alla dessa vågor som svämmar över oss med divergerande information om ekonomin.

    Tycker synd om de som är unga och har livet framför sig! Hur ska det gå för dem? Alltså de "vanliga" människorna. De "ovanliga" klarar sig alltid, var så säker.

    Kram på dig vännen! /Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl just det; meningen är inte att vi ska veta något. Vi ska bara jobba och slita och så skall vi oroa oss, så att vi stretar ännu mer och söker trygghet och svar hos de styrande.
      Jag är så trött på dessa journalister som inte ens verkar försöka skriva på ett sakligt sätt. De borde faktiskt själva börja fundera på vad det är för fel, eftersom de skriver siiiiiiiii ena dagen och såååååååå nästa!
      Politikerna vill bara bli valda, det tycks vara deras primära mål... och undra på det, så gott som de lever på vår bekostnad. Sedan sitter de där och viftar lite med små gottepåsar och vi springer runt som små barn...

      Ja, hur ska det bli för våra barn och barnbarn?

      Nej, nu ska jag ta och läsa några sidor Bing!
      God natt på dig, vännen! Kram också.

      Radera
  4. Det är nåt skumt med medias rapportering av ekonomi. Ett FN-organ hade gjort sin återkommande undersökning om hur barn har det i världen. Sverige fick en "silvermedalj" = var näst bäst i den stora delen av undersökningen som handlar om hur stor andel av barnen respektive land som slapp leva i fattigdom enligt 14 kriterier (slippa ha ärvda kläder, ha tillgång till internetuppkoppling, få näringsrik mat med minst ett mål med kött och fisk varje dag osv) . Men om detta nämndes inte en stavelse. Istället blåste man upp en liten bredvidundersökning som handlade om relativ standard för barn inom landet. Mycket märkligt kan man tycka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ett mycket bra exempel på den förvirring som råder i pressen! Det är svart och/eller vitt... och där sitter man och undrar. Är det så att dessa extremrubriker förväntas sälja bäst, måhända?
      Jag för min del vill ha saklig journalistik, klarar inte dessa tvära kast.

      Radera
  5. Ju mer jag läser desto mer förvirring skapas det i min hjärna. Ibland tror jag att det beror på min tolkning av vad jag läser, så det jag läser är inte vad det står, Typ så snurrigt blir det....

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag märker av era kommentarer att det tycks vara allmänt att vi läsare är förvirrade. Kanske det som är avsikten? Vi ska läsa och läsa och hoppas att det en dag ska komma något klargörande?
      Kram!

      Radera
  6. Inte konstigt att BNP och tillväxten stiger med 1,5% på kvartalsbasis, när kvartalet är 1,1% längre än förra året...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla förklaringar är bra, solklart. :)

      Radera
  7. Om du inte redan lyssnat på detta radioprogram, så kan jag varmt rekommendera det. Det kanske reder ut en del!

    http://sverigesradio.se/sida/laddaner.aspx?programid=1300&date=2011-08-02

    Läs även denna välskrivna artikel av ANDREAS CERVENKA:

    http://www.svd.se/naringsliv/branscher/bank-och-fastighet/fran-guld-till-skuld_6998073.svd#E24

    Min slutsats till dagens finansiella kriser blir härav att politikerna har tappat makten till kapitalet och det är nyliberalismens ide om en totalt avreglerad marknad som skapat det. Snacka om att gräva sin egen grav.

    Alltså det är kapitalet som styr, och vi (dom allra flesta ) är bara marionettdockor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länkarna! Ska kika på dem när tiden tillåter lite bättre.

      Det är allmänt känt att det inte är de som vi tror styr som egentligen styr.

      Kanske har du läst John Pilgers gamla "Den dolda dagordningen"? Hidden agendas. Den var inte precis skriven förra veckan, men intressant läsning som visar att insikten funnits. :)

      Sedan skäller vi på politikerna. Visst, men en och annan av dem sitter gissningsvis på dubbla stolar. Om inte så "expedierar" de i varje fall falska varor.

      Radera
  8. Har inte läst John Pilgers "Den dolda dagordningen" tack för tipset och trevlig söndag!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!