2012-05-31

Alkohol via fjärrvärme

Allt mer alkohol rinner in i landet via olika slags importörer; såsom registrerade och icke registrerade nätleverantörer, lastbilar som officiellt kör något helt annat och så naturligtvis alla privata "turistresenärer", till främst Tyskland. Ni ska veta att det finns många som är så oerhört förtjusta i Tyskland som besöksland, att de har gjort turistandet dit som en heltidssysselsättning. Att det dessutom är nära nog omöjligt för en svensk att komma hem från en semesterresa utan skvalpande väska är också en välkänd verklighet. Kanske finns det fortfarande även en och annan kuf i några mörka skogar som ägnar sig åt förädling av aktivt kol.

Ja, sätten att förse de törstiga svenska struparna med alkohol är många och förvisso syns inte alla i den officiella  statistiken.

Inte undra på att Systembolaget känner enorm oro för sina försäljningsandelar och ligger i startgroparna för att möta konkurrensen med nya metoder. Just nu planerar man hemleveranser direkt till hemmen. Olyckligtvis nog krävs det emellertid en ändring av ägaravtalet mellan staten och Systembolaget.

Regeringen svettas och säger varken bu eller bä just nu. Men, känner jag de ansvariga rätt, dröjer det inte länge förrän AB Alkoholbud kan komma och knacka på dörren hos den törstige Svensson.

Hemleveranser förekommer för all del redan nu, vad jag förstått, genom de "privata importörerna". Det är bara att ringa eller SMS:a, så strax kommer flaskan. Varför skulle alltså inte Systembolaget få göra likadant? Schysst konkurrens kallas sådant!

Jag har dock ett ännu bättre förslag, för att staten och Systembolaget återigen kunde ta täten! Varför inte ta steget fullt ut och bygga ut en direktledning - exempelvis komplettering av fjärrvärmen - med kran och allt till de svenska hemmen? Faktura läggs på den övriga värmenotan. Värme som värme!

För personlig del hoppas jag emellertid att inte anslutningen - och bruket - görs obligatoriskt.

Men håll med om att detta vore den smartaste lösningen för att göra Sverige till ett progressivt alkoholland. Även offentligt.

DN 2 I

6 kommentarer:

  1. Haha! Du har framtidsvisioner du, bra sätt att konkurrera, men kanske inte så bra för folket. Fast man kan ju sätta en spärr på kranen så att den bara går att öppna på Bolagets öppettider? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja! Man kunde naturligtvis inrätta en hel myndighet för att hålla koll på användningen. Men jag tycker nog att man ska ta stor hänsyn till "den personliga integriteten". Vi lever ju i ett fritt land, heter det.

      Radera
  2. Jag funderar på om man inte skulle hälla sprit i fontänen som står i parken och så kunde man hänga skopor runt om, sedan så det är bara till att dricka eller gurgla sig eller vad man nu vill göra.
    Jag var på bolaget igår och skulle köpa lite smultronvin till min kära mamma på födelsedagen för det vet jag att hon gillar. Men det var flera än jag som kom på den idén för vinet var slut. Inte utan att jag känner mig lite malplacerad då jag kommer till bolaget, så sällan som jag är där. Men deras expediter är väldigt trevliga måste jag säga, kundvänliga och tillmötesgående. Varför jobbar de inte på försäkringskassan i stället, där skulle behövas lite servisinriktade personer.....

    Sol hos mig, hoppas du med får förmånen att dela strålarna med mig :-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé, progressivt och bra. Enkelt dessutom! De djärvaste kunde ta sig ett bad, hehe.
      Försäkringskassan och kanske även vissa andra myndigheter skulle behöva vänligare personal, så sant. Men de är inte hårt konkurrensutsatta, så de kan fortsätta med samma tvära stil. :(
      Solen blinkar till lite mellan varven, så jag hyser gott hopp om att få åtminstone några glimtar idag.
      Kram!

      Radera
  3. Här i Göteborg har ju alltid Chalmers studenter propagerat för en pipeline från Pripps bryggerier till Chalmers studentpub. Så vitt jag vet har det inte blivit av ännu, men det dricks tappert på Chalmers, det kan man se när man promenerar på området om kvällarna. Medicinare super tappert också. På Sahlgrenska t.ex fanns det en laboratorieläkare som beställde väldiga mängder 70% sprit till sitt lab. När han till slut konfronterades med sin väldiga förbrukning och blev tillfrågad vart den hade tagit vägen blev det koncisa svaret: Uppsupet!! Ärlighet varar längst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns en artikel för någon tid sedan, där det påstods att många ungdomar är alkoholister när de lämnar högskolan, efter det "hårda studentlivet". Då står de alltså i början av sin yrkeskarriär! Det är inte varken mer eller mindre än djupt tragiskt! Teknikerna låg visst riktigt risigt till.
      Uppsupet var ordet. :(

      Radera

Tack för din kommentar!